Köpvillkor

Köpvillkor

LeanCom AB
Bangårdsgatan 2A
831 34 Östersund

Org.nr. 559321-3084
Momsregistreringsnummer: SE559321308401
E-post: kundservice@minprilla.se
Telefon: 010-405 43 00

Köpvillkor

1. Allmänt

LeanCom AB, org.nr 559321-3084 (LeanCom) driver e-handeln/hemsidan minprilla.se (Webbsidan).

Dessa allmänna villkor (Villkoren) gäller när du som kund (Kund) gör en beställning via Webbsidan. I samband med att Kunden genomför ett köp godkänner Kunden därmed Villkoren inklusive LeanComs dataskyddspolicy, läs mer via Personuppgifter

LeanComs e-handel får endast nyttjas av privatpersoner därav förbehåller LeanCom sig rätten att neka en beställning vid misstanke om att beställningen inte avser Kundens privata bruk.

LeanCom godkänner inte köp/beställningar på Webbsidan från personer utanför Sveriges gränser då vår verksamhet är anpassad för svenska lagmässiga förhållanden. Därför behandlar LeanCom inte beställningar som vi ser kommer från person utanför Sverige.

Genom att godkänna LeanComs Villkor bekräftar Kunden att han/hon har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part samt har fyllt 18 år och är myndig. Personer under 18 år får inte handla på Webbsidan. Beställning som görs i annan persons namn s.k. urkundsförfalskning, eller på annat sätt som medför att LeanCom riskerar att lida ekonomisk skada, polisanmäls.

Vid misstanke om att Kunden eller Kundens order inte uppfyller LeanComs villkor, misstanke om oegentligheter eller missbruk av e-handeln, förbehåller sig LeanCom rätten att neka eller ändra en Kunds beställning.

LeanCom ansvarar inte för information inklusive bilder på Webbsidan som tillhandahålls från tredje part. LeanCom reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på Webbsidan, såsom felaktiga priser, fel i produktbeskrivning eller innehållsförteckning och/eller fel i uppgifterna. LeanCom förbehåller sig rätten att göra ändringar i sådana eventuella fel samt när som helst ändra och/eller uppdatera information.

Webbsidan med dess innehåll ägs av LeanCom eller dess licensgivare. Informationen är därigenom skyddad av lagstiftning via exempelvis immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Vilket då innebär att all information såsom bolagsnamn, varumärken, produktnamn, bilder, grafiskt formspråk och design, samt dess information m.m. inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från LeanCom.

2. Kundens uppgifter

Kunden kan skapa ett användarkonto och kommer då att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. Kunden ansvarar själv för felaktigt ifyllda uppgifter. Läs mera om LeanComs behandling av personuppgifter under Personuppgifter.

Misstänker LeanCom att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har LeanCom rätt att utestänga Kunden. Vidare har LeanCom rätt att ta fram nya inloggningsuppgifter till Kunden.

Det är Kundens ansvar att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter och Kunden får därigenom inte visa användarnamn och lösenord för någon annan. Inloggningsuppgifterna ska förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan få tillgång till dessa. Misstänks någon obehörig ha fått tillgång till dessa inloggningsuppgifter så ska Kunden omgående anmäla det till LeanCom. Underlåter Kunden att göra en sådan anmälan ansvarar Kunden för alla köp som gjorts med Kundens inloggningsuppgifter.

3. Beställning och avtal

När Kunden lägger en order via Webbsidan så accepterar Kunden Webbsidans Villkor och förbinder sig att följa Villkoren i sin helhet. Vidare så godkänner då Kunden att denne har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter.

Efter det att Kunden har slutfört en beställning så genereras och skickas automatiskt en orderbekräftelse till Kunden via e-post. LeanCom förbehåller sig rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktigheter såsom pris samt leveranstid etc. LeanCom förbehåller sig även rätten att neka ordrar som LeanCom bedömer har beställts i syfte att inte användas för eget privat bruk.

LeanCom förbehåller sig rätten att neka eller ändra en Kunds beställning vid misstanke om oegentligheter.

4. Pris, betalning och prenumeration

Webbsidans produkter säljs i svenska kronor (SEK). Priser inkluderar skatt och moms där inte annat anges. Utöver produkternas pris kan andra kostnader tillkomma i kassan för ordern, såsom frakt och betalningskostnader etc.

I händelse av förändrade förhållanden som LeanCom inte råder över, har LeanCom rätt att justera priset innan leverans.

I samarbete med Avarda erbjuder LeanCom fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning, direktbetalning, Trustly samt Swish. Allt är lika säkert.

Avardas kortbetalning uppfyller kraven för PCI DSS och har en säker kortbetalning via 3D Secure-standarden, LeanCom har även en säker anslutning på de sidor konsumenten lämnar sina personuppgifter.

Vårt system aktiverar leveransen och betalningsreservationen hos Avarda i samband med beställningen.

Avarda Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för Kunden att handla på nätet. En finess med Avarda Checkout är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar Kunden sitt köp och sedan väljer Kunden hur denne vill betala. Genom att besvara ett par frågor identifierar Kunden sig enkelt och kan välja den betalmetod som passar Kunden bäst. Vilka betalsätt som erbjuds Kunden kan variera och påverkas även av Avardas kreditbedömning av Kunden.

Mer information och fullständiga villkor om Avardas betalsätt finns på Avarda.com

Prenumeration

LeanCom tillhandahåller möjligheten att prenumerera. OBS! Prenumeration erbjuds för ett urval av produkter. Kunden väljer själv utifrån några erbjudna intervall hur ofta leveransen ska ske. Kunden får produkten levererad efter lagd order, utifrån gällande leveranstid, och sedan med valt intervall tills dess att Kunden väljer att avsluta prenumerationen via Mina sidor eller i kontakt med kundservice. Är ditt leveransdatum på en helgdag så skickas leveransen iväg nästkommande helgfri vardag. Inför varje ny leverans får kunden ett mejl med information om vad som kommer att levereras samt till vilket pris och kan då fram tills kl 12.00 dagen efter välja att ändra och göra tillägg i sin leverans.

Via Mina sidor kan Kunden se datum för när nästa leverans skickas och kan där ändra leveransdag, pausa eller avsluta sin prenumeration. Avsluta eller pausa en prenumeration måste ske dagen innan leveransen planeras att skickas.

Betalning för prenumerationen sker utifrån det sätt som Kunden valde vid uppstart av prenumerationen. De betallösningar som erbjuds är Avarda faktura samt kortbetalning. Beloppet faktureras alternativt dras från Kundens registrerade betalkort i samband med varje leverans. Vid kortköp som inte går att genomföra blir Kunden informerad om leveransen inte kommer att genomföras. Vid ändring av betalsätt eller byte av betalkort så ska Kunden avsluta sin prenumeration och lägga upp en ny utifrån de nya förutsättningarna.

Prenumerationer levereras med det fraktsätt som kunden valde när denna startade upp sin prenumeration. Nivåer för fraktfritt samt eventuell kostnad för frakten justeras utifrån de förhållanden som råder när ordern aktiveras. Sker förändringar i våra fraktsätt så kan vissa prenumerationer automatiskt avbrytas och kund behöver då aktivera en ny prenumeration.

Du som Kund har för abonnemang sedvanlig ångerrätt för första leveransen.

5. Leverans och transport

Leverans sker normalt inom 1-4 arbetsdagar från beställning utifrån valt leveransalternativ. Kunden väljer leveransalternativ i kassan, utifrån den som LeanCom tillhandahåller. Vilka leveransalternativ som erbjuds just dig beror på var du bor.

PostNord Varubrev (utgått pga lagkrav):

  • Folkhälsomyndigheten har den 1 mars 2024 gått ut med nya direktiv för hur tobakslagen skall tillämpas vad gäller ålderskontroll. I korthet innebär detta att ålderskontroll skall genomföras både vid köp och utlämning. Detta gäller för tobaksvaror, vitt snus, elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare.
  • De nya direktiven enligt ovan innebär att vi inte längre kan erbjuda leverans med PostNord Varubrev.

ICA Paket:

  • Via ICA skickas din leverans till en av dig vald närliggande ICA butik/utlämningsställe (du kan välja mellan olika alternativ i kassan). När din leverans finns på plats hos ICA butiken/ombudet skickas ett sms via ICA till det mobilnummer som du har angett vid beställningen. Utlämning sker antingen via traditionellt sätt över disk, paketskåp eller paketrobotskåp. Tänk på att du måste ha med dig en giltig ID-handling när du ska hämta ut din leverans. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

PostNord Ombudsleverans eller Paketbox:

  • Via PostNord skickas din leverans till ett närliggande utlämningsställe (du kan välja mellan tre olika alternativ i kassan). När din leverans finns på plats hos ombudet skickas ett sms till det mobilnummer som du har angett vid beställningen. Tänk på att du måste ha med dig en giltig ID-handling när du ska hämta ut din leverans. Finns det Paketboxar i ditt område så visas även dessa som valbara alternativ. Du verifierar dig då via PostNords app genom Bank ID när du står vid paketboxen, varvid luckan till boxen öppnas. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

PostNord Hemleverans:

  • MyPack Home är en snabb, smidig och säker tjänst för hemleverans. Mottagaren får välja när och hur leveransen ska ske och kan följa paketet hela vägen. Erbjuder hemleveranser under dagtid och dessutom kvällstid i alla större svenska städer. Mottagaren får en avisering via sms eller e-post med en länk till PostNords webbsida där möjliga leveransalternativ presenteras. Med hjälp av PostNord App eller via webbtjänsten kan mottagaren välja om paketet ska skickas hem eller hämtas hos ett ombud. Mottagare aviseras när paketet är på väg eller har lämnats ut. Om mottagaren inte kan nås kommer paketet att styras om till ett ombud, där kan mottagaren sedan hämta ut paketet. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

Budbee Hemleverans:

  • I vissa delar av landet erbjuder Budbee hemleverans till dörren under kvällstid, med eller utan mottagande. Det är ditt postnummer som avgör om du kan välja den här typen av leverans (det fungerar alltså inte om du anger en boxadress). Hemleverans sker vardagar mellan kl. 17 och 22 och du kan genom SMS-avisering enkelt följa transporten och dess leveranstid. Om du följer länken i SMS-aviseringen kan du själv göra vissa ändringar angående leveransen och även skicka meddelande till chauffören. Ändringar går också att göra i Budbees app. Behöver du boka om leveransen gör du även det via länken i det SMS som du får av BudBee. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

Budbee Box: 

  • En 100% fossilfri och smart leveranstjänst där Budbee levererar ditt paket till en Budbee Box nära dig. Du väljer den box som passar bäst och hämtar enkelt ut paketet med en kod. När ditt paket är klart att hämtas skickas en pinkod till dig, med pinkoden kan du hämta ut ditt paket från en Budbee Box vid angiven adress. Bank ID ålderskontroll krävs vid hämtningen vid skåpet. Deras rutin är att kunden skriver in koden de fått via sms på boxens skärm. Det dyker då upp en QR-kod som man scannar med sin mobilkamera för att verifiera med BankID. Därefter kommer en QR-kod upp på mobilen som boxen ska skanna och då öppnas boxen. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

Instabox:

  • Väljer du leveransalternativet Instabox levereras din beställning med fossilfri leverans till ett paketskåp i närheten av din adress, ofta på ICA eller Coop. Du väljer plats för leveransen i kassan på minprilla.se och ser då förväntad leveranstid. När din leverans kommit fram till skåpet får du ett SMS till det mobilnummer som du har angett vid beställningen med den pinkod som behövs för att hämta ut leveransen. Bank ID ålderskontroll krävs vid hämtningen vid skåpet. Instabox rutin är att kunden skriver in koden de fått via sms på boxens skärm. Det dyker då upp en QR-kod som man scannar med sin mobilkamera för att verifiera sig via mobilt BankID. Beställ innan kl. 12 så skickas din leverans normalt samma dag (gäller vardagar*).

* Vardag före helgdag kan påverkas med tidigare stopptid för order. Avvikelser kan även förekomma vid dagar med stort antal inkommande ordrar.

Kostnad för leveransen är beroende på vilket fraktalternativ som Kunden väljer i kassan. LeanCom tillämpar som regel en samlad leverans. Men skulle någon av de beställda varorna ha en betydligt längre leveranstid än övriga varor förbehåller sig LeanCom att tillämpa delad leverans. Kunden debiteras i dessa fall inte någon extra avgift för nästkommande leverans.

Har din bostad en portkod eller porttelefon, då är det viktigt att du anger portkoden för att paketet ska kunna levereras. (Det gäller dock bara om du väljer hemleverans!) Du fyller i portkoden i det meddelande som fraktbolaget skickar till dig inför leveransen.

Vid leveransförseningar meddelas Kunden, via e-post eller sms, om möjligt anledningen till förseningen och ny leveranstidpunkt. Kunden kan då välja att makulera sin order genom kontakt med LeanComs kundservice. Om betalning redan erlagts för ordern återförs beloppet vid kortbetalning till det konto som belastades vid köptillfället, vid fakturabetalning kan Kunden behöva meddela ett återbetalningskonto till Avarda.

Anmälan om återbetalningskonto till Avarda görs via följande Sida

Ersättning utgår inte vid en leveransförsening. Men väljer kunden att, innan leveransen påbörjats, istället makulera hela ordern så sker en återbetalning av det ursprungliga ordervärdet.

MinPrilla levererar endast till adresser i Sverige.

Observera att minprilla.se endast säljer till privatpersoner.

Vid beställningar som registreras under helgdagar räknas leveranstiden från den första arbetsdagen efter avslutad helgdag.

Paket som har levererats till ombud skickas tillbaka till SMD Logistics om det inte har hämtats ut inom 7 dagar från det att leveransens ankomst har aviserats till dig. Paket levererat till paketskåp/Instabox skickas tillbaka till SMD Logistics om det inte har hämtats ut inom 13 dagar från SMS-aviseringen. Ditt paket ligger i skåpet i tre dagar (helgdagar räknas som halvdagar). Efter tre dagar hämtar Instabox hem ditt paket till deras lager och du kan då inom 10 dagar beställa en ny utkörning till samma, eller ett annat av våra skåp, utan extra kostnad. De varnar alltid dagen innan de tar hem det. Kunden ska informera LeanCom om Kunden inte har möjlighet att hämta beställningen inom denna tid. För outlösta paket via ombud eller box måste vi på minprilla.se dessvärre ta ut en avgift på 99 kr, för extra kostnader avseende administration, returfrakt och hantering. Outlösta paket betraktas normalt inte som ett utnyttjande av ångerrätten.

Det kan, i sällsynta fall, hända att en leverans levereras till ett ombud som du inte valde i kassan. Det beror oftast på att det är fullt hos det ombud som du valt och att fraktbolaget därför har sorterat om leveransen. Du kan då kontakta oss på Kundservice så ber vi fraktbolaget flytta paketet till rätt ombud. Tyvärr kan en sådan flytt ta upp till fem arbetsdagar.

Det åligger Kunden att direkt vid mottagandet undersöka leveransen att denna är enligt beställningen samt för övrigt felfri. Eventuell fraktskada ska inom skälig tid anmälas och så snart felet borde ha upptäckts. Det innebär att synliga fraktskador bör anmälas direkt till fraktbolaget vid mottagandet, därefter ska Kund även inom skälig tid anmäla detta till LeanComs kundservice, bifoga bilder som tydligt påvisar fraktskadan samt hur orderns innehåll skadats.

6. Ångerrätt

Du som privat konsument/Kund har enligt gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att ångra eller returnera din beställning inom 14 dagar från den dag då du som Kund tog emot beställd vara. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan är i väsentligt oförändrat skick samt att varans försegling ej brutits och originalförpackningen är oskadad. En bruten försegling dvs förpackning är exempelvis en stock av snusdosor där det förslutna plasthöljet brutits eller tagits bort. För att ångra ett köp behöver du som Kund meddela vår kundservice på mail eller via telefon. Kundservice kommer då att skicka ut en länk där du själv fyller i dina uppgifter. Därefter skapas en QR Kod som du får via sms, mejl eller Postnords app. Sedan besöker du ett ombud för Postnord, visar upp QR koden och lämnar in ditt paket (ombudet skriver då ut fraktsedeln kostnadsfritt). Via denna QR-kod så betalar du som kund endast för eventuell ursprunglig fraktkostnad, vi på MinPrilla står alltså för returfraktkostnaden.

Om kund önskar nyttja ångerrätten och förutsättningarna ovan uppfylls men inte använder sig utav QR-koden via Postnord så står du som kund själv för den eventuella ursprungliga fraktkostnaden, returfraktkostnaden samt är ansvarig för varans och förpackningens skick fram tills dess att varan returnerats dvs även under returfrakten.

Från den tidpunkt att Kund meddelat LeanCom önskemålet om ångerrätt ska varan skickas i retur inom 14 dagar.

Vid nyttjande av ångerrätten ska kund kontakta LeanComs kundservice för att erhålla instruktioner om hur returen ska gå till. Att välja att inte hämta ut sin leverans räknas normalt inte som ett utnyttjande av ångerrätten. För ej uthämtade leveranser måste vi på minprilla.se dessvärre ta ut en avgift på 99 kr, för extra kostnader avseende administration, returfrakt och hantering. Eventuell ursprunglig fraktkostnad från när ordern levererades ut betalas då även av dig som kund.

Du som konsument kan även använda Konsumentverkets ångerblankett, ladda ner blanketten Här

Konsumentverkets ångerblankett återfinns även via Konsumentverkets hemsida; Ångerblankett

Om betalning redan erlagts för ordern så återförs beloppet vid kortbetalning till det konto som belastades vid köptillfället, vid fakturabetalning kan Kunden behöva meddela ett återbetalningskonto till Avarda. Vid ångerrätt betalas konsumentens betalning tillbaka (minus eventuell kostnad för ursprunglig frakt samt returfrakt, förutsatt att LeanCom har informerat konsumenten om att konsumenten står för denna fraktkostnad vid utövandet av ångerrätten) inom 14 dagar från den dag då LeanCom mottagit meddelandet. Om LeanCom inte har mottagit produkten har LeanCom rätt att avvakta återbetalningen till det som sker först av att: (1) produkten har inkommit eller (2) till dess kunden har lämnat ett bevis på att produkten har återsänts.

Anmälan om återbetalningskonto till Avarda görs via följande Sida

LeanCom äger rätten att justera återbetalningsbeloppet med en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om en sådan värdeminskning uppkommit pga att returen inte är fullständig, skadad och/eller skadad originalförpackning.

7. Reklamation

Kund kan reklamera varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Visar det sig vara fel på en vara eller om en vara saknas ska Kunden omgående efter det att bristen upptäckts kontakta LeanComs kundservice. Du som konsument har 3 års reklamationsrätt alternativt före sista förbrukningsdatum, vilket som kommer först. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid.

I samband med reklamation ska beställningsnummer samt orsak till reklamationen uppges samt om möjligt ska bilder bifogas vilka påvisar bristen.

LeanCom eller Tillverkaren står i dessa fall, dvs för godkända reklamationer, alltid för returfrakten. Kompensation t ex återbetalning av varans värde sker efter det att returnerad vara inkommit samt returen godkänts som reklamation. LeanComs ansvar är dock begränsat till varans värde, den ursprungliga fraktkostnaden samt eventuella returkostnader. Varor som returneras ska förpackas väl så att dessa inte riskerar att skadas i returen. Vid godkänd reklamation så återbetalar LeanCom eller Tillverkaren hela beloppet, inklusive eventuella fraktkostnader och annan ersättning som kunden har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål från beslut om godkänd reklamation.

LeanCom eller Tillverkaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. För reklamationer där fel inte kan påvisas kan en avgift utgå om 249 kr inkl. moms för LeanComs kostnader för ärendet.

Kunden ska vid reklamation inte ha hanterat och/eller förbrukat varan i större utsträckning än nödvändigt i syfte att fastställa dess egenskaper/funktion.

8. Force Majeure

LeanCom anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

9. Villkorsändringar och giltighet

LeanCom förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden och utan Kundens föregående godkännande, vilka publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren genom nytt köp, besök på Webbsidan eller i samband med att LeanCom informerat Kunden om ändringarna.

Villkorens bestämmelser gäller var för sig, övriga bestämmelser påverkas således inte om en eller flera bestämmelser i Villkoren döms ut som ogiltiga av någon domstol eller myndighet.

10. Överlåtelse

LeanCom äger rätt att utan Kundens medgivande helt eller delvis till annan part överlåta sina rättigheter och skyldigheter hänförliga till Villkoren.

11. Tvist

Nöjda kunder är LeanComs största drivkraft men skulle parterna trots allt inte komma överens så följer LeanCom Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

I det fall Kunden inte är tillfreds med hantering av ett ärende kan denne vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

ARNs Hemsida

ARN (EU ODR) in  Other languages

Copyright

Copyright © 2021 minprilla.se

Allt material på vår hemsida (www.minprilla.se) är copyrightskyddat av LeanCom AB. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från LeanCom AB.

För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta info@minprilla.se. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.

Dessa villkor har senast uppdaterats 2024-06-28