Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur fungerar betalningen? Kan man prenumerera på prillor? Vem levererar prillorna? Hur gör jag om jag ångrar mig?

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna som vi får. Hittar du inte svaret på just din fråga? Då är det bara att ringa, skicka ett mejl eller ta kontakt via vår Facebooksida.

/Vi på Kundservice

Öppettider Kundservice
Helgfria vardagar kl 8-17 (du kan ringa oss kl 9-16, lunchstängt kl 12-13)

kundservice@minprilla.se
010-405 43 00

Sortiment

MinPrilla säljer prillor från alla tillverkare som levererar sina dosor via distributören SMD Logistics, Sveriges huvudlager för snus. SMD är den dominerande aktören på marknaden och levererar varje år ut flera hundra miljoner dosor t ex till fysiska butiker såsom till livsmedelsbutiker och kiosker.

Vi säljer det breda sortimentet som tillhandahålls via distributören SMD Logistics. Sveriges huvudlager för snus. SMD Logistics levererar ut snus från i stort sett alla ledande tillverkare på marknaden.

Vårt snus mellanlagras inte i ett eget lager som de flesta andra gör, både e-handlare och fysiska butiker. Vårt snus skickas direkt till dig från Sveriges huvudlager för snus. Vart är snuset färskast om inte via det lager som har störst omsättning på snuset. Leveransen sker alltså med samma företag och på samma sätt som till andra e-handlare liksom till de fysiska butiker som säljer prillor, till exempel matvarubutiker eller en kiosk.

Beställning

Javisst. När du köper prillor via MinPrilla kan du antingen välja att göra en vanlig beställning eller skapa en prenumeration. OBS! Prenumeration erbjuds för ett urval av produkter. Väljer du prenumeration kan du välja hur många stockar du vill beställa vid varje tillfälle och hur ofta som du vill få dosorna levererat. De intervaller vi erbjuder är en gång i veckan, varannan vecka, var tredje vecka  eller var fjärde vecka. Det finns ingen bindningstid för prenumerationen och du kan ändra i beställningen, pausa eller avbryta den när som helst.

Betalningen för prenumerationen görs i samband med varje leveranstillfälle till det pris som då gäller för de produkter som ska levereras. Du får alltså samma pris som om du vid varje leveranstillfälle skulle ha genomfört en vanlig beställning.

I kassan kan du ändra intervallet på din prenumeration. Därefter väljer du det leveranssätt som passar dig. Genom att registrera ett konto på minprilla.se kan du via Mina Sidor när som helst ändra, pausa, avbryta eller ändra intervallet för din prenumeration.

Nej tyvärr, vi säljer endast via vår e-handel och använder då samma leverantör som kör ut snuset till andra fysiska butiker.

Än så länge säljer MinPrilla endast till privatpersoner inom Sveriges gränser.

Oj, då kan något av följande ha hänt:

  • Du har skrivit fel e-postadress.
  • Bekräftelsemejlet har hamnat i skräpkorgen på e-postkontot.

Hittar du inte mejlet i skräpkorgen? Hör av dig till oss på Kundservice så hjälper vi dig.

Hör av dig till oss på Kundservice så fort som möjligt så kollar vi din orderstatus. Det går att avbryta ordern ända tills den har plockats för leverans.

Betalning

Det berättar vi så gärna! Vi samarbetar med Avarda och kan erbjuda fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning via bank eller Swish. Allt är självklart lika säkert.

En finess med Avarda Checkout är att den skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sen väljer du hur du vill betala. Vilka olika betalsätt som erbjuds dig kan variera beroende Avardas kreditbedömning.

Kortbetalning uppfyller kraven för PCI DSS och det är en säker anslutning på de sidor kunden lämnar sina personuppgifter.

Avarda Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Mer information och fullständiga villkor om Avardas betalsätt hittar du hos Avarda.com

Avarda är specialister inom betalningar på nätet och butik i Norden och Baltikum. Företaget grundades 2015, växer snabbt och hanterar varje år flöden med över 2.500.000 aktiva kunder. Avarda har kontor i Stockholm (HQ), Borås, Oslo, Helsingfors och Tallinn.

Avardas ägare, TF Bank, grundades i Borås 1987 och är börsnoterat sedan 2016 på Nasdaq OMX. TF Bank har lång erfarenhet av betallösningar och stabila IT-system, både för onlinehandel och för fysisk handel.

Vid eventuella problem med betalningen är det enklast och snabbast för dig som kund att ta direktkontakt med Avarda via deras kundtjänst.

Några exempel på saker som de kan hjälpa dig med:

  • Frågor om betalningen är gjord.
  • Frågor om vilken typ av betalning du gjort.
  • Du har inte fått fakturan mejlad.
  • Någon har gjort en beställning i ditt namn.

Det är supersmidigt! Betalningen för prenumerationen görs i samband med varje leveranstillfälle, till det pris som då gäller för de produkter som ska levereras. Du får alltså samma pris som om du vid varje leveranstillfälle skulle ha genomfört en vanlig beställning. OBS! Prenumeration erbjuds för ett urval av produkter.

Ungefär ett dygn efter att du har gjort din beställning skickar vår betalningspartner Avarda en faktura till dig. Fakturan mejlas då till den adress som du angav vid beställningen. Om du har råkat skriva fel mejladress kan du ta kontakt med oss på Kundservice så ändrar vi det i din order, på kundkontot samt hos Avarda.

Hoppsan! Ibland händer det dessvärre att mejlet från Avarda med fakturan försvinner på väg till dig. Det vanligaste är då att mejlet har hamnat i mappen för skräppost. Ett annat vanligt problem är att det har blivit någon felstavning i mejladressen. Men det är ingen fara på taket, kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

Om du inte har fått din faktura kan du också kontakta Avarda direkt för att få den utskickad på nytt. För att göra det går du in på https://www.avarda.com/se/privat/kundservice/

Leverans

MinPrilla levererar sina dosor via distributören SMD Logistics. Sveriges huvudlager för snus. Leveransen sker alltså med samma företag och på samma sätt som till de fysiska butiker som säljer prillor, till exempel matvarubutiker eller en kiosk. SMD Logistics levererar ut snus från i stort sett alla ledande tillverkare på marknaden.

Vi erbjuder leverans via PostNord, Instabox samt Budbee. Vilka som erbjuds dig som kund beror på var du bor.

  • Vill du få leveransen i brevlådan? Då väljer du PostNord Varubrev. Observera att det bara är möjligt för ordrar med vitt snus samt nikotinfritt snus samt upp till 20 dosor.
  • Vill du hämta ut beställningen hos ett ombud? Då kan du välja PostNord Ombud.
  • Vill du få leveransen direkt till din dörr under dagtid så väljer du PostNord Hemleverans.
  • Vill du att snuset levereras till ett förvaringsskåp? Välj Instabox Express eller Budbee Box som fraktsätt.
  • Vill du få snuset ända fram till dörren? Välj hemleverans kväll med Budbee Hemleverans.

Det finns fria fraktalternativ för ordrar över 189 kr. På så sätt vill vi stimulera till större beställningar och inte så ofta. Vilket såklart är bättre utifrån ett miljötänk samt möjliggör för oss att vi även framöver kan erbjuda er kunder det bästa priset på nätet och fortfarande då med gratis frakt för de som lägger lite större beställningar.

Då är det viktigt att du anger portkoden för att paketet ska kunna levereras. (Det gäller dock bara om du väljer hemleverans!) Du fyller i portkoden i det meddelande som fraktbolaget skickar till dig inför leveransen.

Javisst! I kassan får du ett förvalt alternativ, men beroende på vilket fraktalternativ och i vilket område du bor så går det att välja mellan tre olika ombud.

När din order är färdigplockad och inbokad för leverans får du ett mejl med en spårningslänk för paketet. Länken blir oftast aktiv kl. 17 den dag då paketet skickats. Budbee Hemleverans går att spåra först när paketet har ankommit till terminalen. Då får du ett sms med en länk där du kan spåra din leverans. Instabox skickar att sms med en kod för att du ska kunna hämta ditt paket i deras box.

Postnords spårningssida hittar du HÄR.

Budbee Hemleverans spårningslänk hittar du enklast i deras app som du hittar HÄR.

Instabox spårningslänk hittar du HÄR.

Om du för tillfället befinner dig på någon annanstans än på din folkbokföringsadress (kanske i sommarstugan?) kan du helt enkelt ange den adressen i kassan. Du fyller då i ditt tillfälliga postnummer och får en lista med olika ombud i närheten. Slutför sen din order som vanligt!

Vilken osis! Ibland händer det att leveransen sorteras fel av fraktbolaget. Då kontaktar du bara oss på Kundservice så löser vi det.

Det kan också vara så att fraktbolaget har omsorterat leveransen på grund av att det är fullt hos det ombud som du har valt. Då skickas leveransen i stället till ett annat närliggande tillgängligt ombud. Även då kan du kontakta oss på Kundservice så ber vi fraktbolaget att flytta paketet till rätt ombud.  Det kan tyvärr ta upp till fem arbetsdagar innan paketet flyttas.

Ibland kan det hända att fraktbolaget tar lite längre tid på sig att leverera, t.ex. på grund av högsäsong för paketleveranser (tomtetider?). Tänk på att du själv, via leveransens spårningslänk, kan kolla upp statusen på leveransen.

Kanske har din dörr ett brevinkast som är för litet för 20 dosor? Det är den absolut vanligaste orsaken.

Reklamation

Då kontaktar du oss på Kundservice så snabbt som möjligt! Spara också de defekta eller fellevererade produkterna. Om defekta produkter slängs innan reklamationen är genomförd finns det risk att reklamationen inte godkänns. Reklamationen av defekta produkter och dess hantering kommer sedan att hanteras av produktens tillverkare.

Först och främst är det viktigt att du säger till om fraktskadan redan när du hämtar ut paketet hos ditt ombud, så att de kan dokumentera skadan. Fotografera även leveransens skador och skicka bilderna till oss på Kundservice när du reklamerar leveransen. Spara även de förstörda varorna och emballaget tills reklamationen är fullständigt genomförd.

Vi på Kundservice hjälper dig sedan med en ny leverans eller ersättning för de skadade dosorna.

Retur

Kontakta oss på Kundservice direkt efter att varorna levererats. Ge oss ordernumret så ger vi dig instruktioner för hur en retur går till. Returen skickas sedan till SMD Logistics. Vi vill att du skickar tillbaka varorna senast 14 dagar efter att du hämtat ut eller fått dem levererade.

Om din order redan är betald återbetalar vi det värdet för produkterna så fort din retur har kommit till SMD Logistics lager. Sen tar det vanligtvis cirka 1–3 bankdagar innan pengarna kommer in på ditt konto. Har du betalat med faktura kan du behöva registrera ett konto hos Avarda, så att Avarda kan genomföra återbetalningen. Instruktioner för hur det går till får du tillsammans med returinstruktionerna. Om du har köpt via faktura och ännu inte har betalat den så tas fakturan bort eller att beloppet justeras via Avarda.

Konto

Du behöver inte aktivera ett konto för att handla hos oss, men det finns många fördelar med att göra det. Du får bland annat tillgång till orderhistorik och kvitton samt förenklar framtida beställningar.

Med ett konto på minprilla.se kan du på Mina sidor:

  • Ändra dina uppgifter och lösenord (genom att vara inloggad på kontot när du genomför ditt köp är alla dessa uppgifter redan förifyllda i kassan!).
  • Se dina tidigare ordrar.
  • Se dina prenumerationer, ändra i dem eller återaktivera en prenumeration som du har pausat.

Du kan logga in via Mina sidor och ändra adressen själv eller kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.

På inloggningssidan för Mina sidor kan du använda dig av funktionen ”Glömt lösenordet” och då ange ett nytt lösenord.