Publicerad den

Epok – Först i världen med vitt snus

Epok MinPrilla

Epok är ett varumärke som har haft en betydande inverkan på snusindustrin. Det är en resa som påbörjades 2014 med lanseringen av Epok som världens första vita snus, och som sedan genom namnbyten och produktutveckling har revolutionerat marknaden för nikotinprodukter. MinPrilla har djupdykt i utveckling – från Epok till Lyft och slutligen Velo och hur varumärket har blivit ledande inom tobaksfritt vitt snus.

Epokdosor MinPrilla

Epok – en pionjär inom snusbranschen

Epok lanserades 2015 av svenska Winnington AB och representerade ett stort steg framåt inom snusindustrin. Epok var det första varumärket att erbjuda vitt snus, där tobaken genom en kemikaliefri och vattenbaserad process hade tvättats ren för att bli helt vit. Denna innovation gjorde att snuset inte längre missfärgade tänderna, en av de stora nackdelarna med traditionellt brunt snus. Dessutom tillät den vita tobaken en bredare variation av smaker, vilket gav konsumenterna en varierad upplevelse.

Epok blir Lyft

Lyft – Övergången till tobaksfria nikotinpåsar

2018, fyra år efter lanseringen av Epok förvärvade British American Tobacco (BAT) upp Winnington AB, ett strategiskt beslut för att bättre möta den globala efterfrågan på tobaksfria alternativ och påbörjade en betydande omvandling av varumärket. Epok fasades successivt ut på de flesta marknader och ersattes av Lyft, en produkt som tog det vita snuset till nästa nivå genom att vara helt tobaksfritt. Lyft behöll mycket av det som gjorde Epok framgångsrikt – vitheten, en renare upplevelse och varierade smaker – men eliminerade tobakens komponent helt och hållet. Istället användes växtbaserade fibrer som bas för prillorna, vilket gjorde att Lyft kunde möta både förändringar i regel krav och konsumenters efterfrågan på hälsosammare alternativ.

Lyft blev snabbt populärt, med ett brett utbud som tilltalade både hälso- och smakmedvetna konsumenter.

Den globala expansionen

En viktig anledning till att Lyft kunde växa så snabbt var British American Tobacco.

BAT hade förmågan att marknadsföra produkten globalt. Lyft lanserades inte bara i Sverige utan även på andra marknader runt om i världen, där tobaksfria produkter blev allt mer efterfrågade. BATs strategiska satsning på tobaksfritt vitt snus innebar att de kunde dra nytta av lägre skatter och mindre stränga regler jämfört med traditionella tobaksprodukter, något som var avgörande för framgången.

Lyft blir Velo

Velo – Den slutgiltiga re-brandingen

I början av 2022 genomförde BAT en sista stor re-branding genom att byta namn från Lyft till Velo på flera marknader. Detta drag var en del av företagets ambition att skapa ett globalt sammanhängande varumärke för sina tobaksfria nikotinpåsar. Genom att harmonisera produkten under ett enda varumärke kunde BAT förenkla marknadsföringen och stärka varumärkeskännedomen globalt.

Velo bygger vidare på den framgång som Lyft och Epok etablerat. Men även om namnet har förändrats, lever Epoks arv vidare i varje Velo-prilla. Den innovativa anda som genomsyrade Epoks lansering 2014 har fortsatt att forma utvecklingen av tobaksfria nikotinprodukter och har förstärkt Velo som en ledande aktör på den globala marknaden.

Epok lever vidare i Norge

Intressant nog har Epok aldrig försvunnit helt, åtminstone inte i Norge. Där har varumärket behållit sitt namn och fortsatt att vara en ikon på marknaden. Detta eftersom det i Norge finns en lagstiftning som förbjuder försäljning av snus som inte innehåller tobak. Detta har gjort att Epok kunnat behålla sitt ursprungliga namn och sammansättning i Norge, utan att genomgå den rebranding som skett i andra länder.

Norsk karta

Epok en bestående symbolen för vitt snus

Epoks betydelse inom snusindustrin kan inte överskattas. Genom att introducera världens första vita snus, satte Epok en ny standard för vad snus kunde vara. Detta varumärke banade vägen för en ny era av nikotinprodukter, där hälsa, estetik och smakupplevelse kombineras på ett sätt som tidigare inte gjorts.

För de som uppskattar vitt snus och tobaksfria alternativ, kommer Epok alltid att vara en symbol för den förändring som skapat en ny standard för nikotinprodukter. Även om Epok inte längre pryder prillorna på de flesta marknader så är dess arv tydligt i dagens nikotinprodukter.