Publicerad den

Människorna bakom Vont – där framtiden formas tillsammans

Teamet bakom Vont - MinPrilla gör besök

Ramin Warda COO för Vont, som vi haft många givande samtal med genom åren, möter oss i lobbyn när vi anländer till Vonts kontor i Jönköping. Det är ett välbekant ansikte i ett sammanhang där engagemanget alltid varit tydligt. Han visar oss vägen upp, och redan i trappan hör vi sorlet från kontoret.

Det är något särskilt med att kliva in i ett rum där alla hälsar med genuina leenden, där rösterna blandas med skratt och där man direkt känner sig som en i gänget. Det är ett varmt och färgstarkt kontor som möter oss – fullt av liv och av människor som verkar drivas av något gemensamt. Det är högt i tak, både bildligt och bokstavligt. Alla pratar. Alla är delaktiga. Det är tydligt redan från första steget: det här är inte bara en arbetsplats. Det är en gemenskap.

Anneli och Linn från Vont
Linn – Customer Success & Content Specialist & Anneli – Operations Manager på Vont

Från idé till leverans – med hjärta i varje steg

Vi slår oss ner med Anneli, som varit med nästan från start på Vont och idag är Operations Manager, och frågar vad hennes roll egentligen innebär. Hon skrattar till direkt.

”Det är nog den svåraste frågan jag får, mitt jobb är att se till att hela flödet funkar, från start till slut – både för teamet och för våra kunder. Det är en bred roll som spänner sig över allt från artwork, lanseringsplanering till inköp, produktion och att säkerställa att säljarna har rätt förutsättningar” säger hon med ett leende.

Hon berättar att hon började som Customer Success Manager 2021 – som första anställda efter grundarna. Ett karriärsteg som kom lite oväntat.

”Jag var inte ens ute efter ett nytt jobb egentligen, men när jag träffade Ramin och Admond såg jag direkt att det här var något jag ville vara en del av. De trodde så starkt på sin idé, och det smittade av sig. Det var genuint. Och det kändes i magen att det här kunde bli något stort.”

Sedan dess har Anneli vuxit med företaget – eller kanske snarare: varit med och byggt det från grunden. Det märks tydligt att det är mer än ett jobb för henne. Det är en resa. Ett engagemang.

”Vi har lärt oss allt här. Vi har byggt upp varandra. Det har alltid funnits en sky is the limit-mentalitet, där initiativ och utveckling uppmuntras – både på ett personligt och affärsmässigt plan. Det är det som format oss till det starka team vi är i dag.” säger Anneli.

För oss blir det tydligt: det här är mer än en arbetsplats. Det är en kultur där varje individ får ta plats, växa och bidra – och det är just där framgången föds. Och trots att det gått fem år sedan hon först klev in genom dörrarna, är känslan densamma än idag.

”Jag blir fortfarande påmind om hur rätt det blev att jag vågade ta chansen. Det är ganska häftigt att få känna så här för sitt jobb så länge. Jag inser hur privilegierad jag känner mig när vi pratar om det – att brinna för det vi gör, för teamet och för våra kunder.” avslutar Anneli.

Mark och Ramin från Vont - MinPrilla gästar
Mark – international sales representatives & Ramin – COO på Vont.

Teamets kraft i motgång

Och just den där känslan – att alla drar åt samma håll – är något som präglar hela Vont. När vi pratar med Ramin blir det tydligt hur djupt förankrad den är i allt de gör. Han berättar om hur teamet gång på gång visat sin styrka – inte när allt flyter på, utan när det uppstår problem. Hack i maskineriet, som han kallar det. Det kan vara något som krånglar i produktionen, en oväntad vändning i leveranskedjan eller en ny utmaning på marknaden. Då är det inte en person som löser det. Det är alla, tillsammans.

Det är precis där han hittar sin stolthet – i att det finns en kraft i gruppen som alltid kliver in, alltid backar upp varandra.

”Jag kan bli trött ibland, det är klart. Men så ringer någon av säljarna en måndagsmorgon, full av energi – och då känner man det igen. Vad vi har byggt. Vår styrka är att vi är människor som lyfter varandra. Vi drar varandra framåt. Och det är något jag aldrig vill tappa.” säger Ramin.

Från kund till kollega

När vi pratar med Linn, som idag har rollen som Customer Success & Content Specialist, går det inte att ta miste på hennes driv och engagemang.

Hon började i kundtjänst för snart två år sedan, men har sedan dess utvecklats till en nyckelperson även inom content, annonsering, nyhetsbrev och säljsupport.

Här på Vont finns inga fasta ramar för vad man “ska” göra – tvärtom uppmuntras man att växa, ta initiativ och hitta sina egna styrkor.

Kaffe hos Vont - Minprilla

 ”Man utvecklas så snabbt här. Det är en arbetsplats där man blir sedd, där engagemang spelar roll.” säger hon.

Hennes väg in i Vont var personlig. Hon hade tidigare rökt cigaretter – men lyckades sluta med hjälp av Vonts produkter. När hon senare såg att företaget sökte personal kände hon direkt att det var något hon ville vara en del av.

“Jag hade redan slutat röka tack vare Vont, så när jag såg att de sökte personal kände jag direkt att det var något jag ville vara en del av. Jag vet ju exakt hur våra kunder har det – jag har varit en av dem. Det gör att jag tar varje samtal på allvar. “ säger Linn.

Mer än support – vi bygger relationer

Något både Linn och Anneli återkommer till – med stark övertygelse är kundtjänsten. Det är inte bara en funktion i företaget, utan ett hjärta. Ett sätt att vara nära. Och det är just här Vont sticker ut på marknaden. I en bransch där personlig kontakt knappt existerar längre, står Vont fast vid sitt löfte: hos oss når du alltid en av oss – en människa i teamet bakom Vont.

“Det är till 100% vår service som gör skillnad” säger Anneli. Hon fortsätter berätta: “Folk har lärt känna oss – inte bara varumärket, utan oss som personer. Vi har varit tydliga från början att vi finns här, direkt. Oss kan man alltid ringa. Det är vår starka grund, och något vi aldrig kommer att kompromissa med.”

Linn håller med. Hennes vardag handlar till stor del om samtal med kunder – ofta människor som kämpar med att sluta röka och söker stöd.

”Jag pratar med våra kunder dagligen, och det är så fint att få vara den trygga rösten. Vi pratar om smaker, om att sluta röka, om livet. Jag vet ju hur det känns – jag har själv varit i deras situation.” säger Linn.

För både Linn och Anneli handlar kundtjänsten inte bara om service – utan om ansvar. Ett ansvar mot slutkunden, och mot Vonts vision.

”Även om produkterna säljs via återförsäljare så är det fortfarande vi som är Vont. Det är vi som ska vara tillgängliga. Det här är en marknad där många inte ens erbjuder någon form av direktkontakt – men för oss är det självklart.” säger Anneli

Det blir tydligt för oss att det personliga bemötandet är en del av Vonts själ. Och kanske är det just därför kunderna ringer? För att det inte är en support. Det är en relation.

Bilder från när MinPrilla besöker Vont kontoret

Skadereducering som drivkraft för Vont

Men det som verkligen genomsyrar allt  – är ett djupare syfte. När vi under vårt besök ställer frågan om vad som är viktigast för Vont, dröjer svaren aldrig. Oavsett vem vi pratar med kommer samma ord: skadereducering.

Det är inte en värdegrund som sitter på en vägg – det är något levande som märks i varje samtal, varje beslut, varje produkt. För Vont handlar det om att hjälpa människor bort från cigaretter och tobak, genom produkter som gör verklig skillnad.

”Det är hela grunden till varför vi finns. Vi vill bidra till en framtid där rökning inte existerar – där vi kan erbjuda alternativ som faktiskt fungerar.” betonar Anneli.

Det är en inställning som tydligt bottnar i företagets ledarskap. Ramin, som från dag 1 inte pratar om tillväxt i första hand – han pratar om ansvar. Om långsiktighet. Om att bygga ett bolag som människor kan lita på.

Det märks också i hur man väljer återförsäljare, hur produkterna placeras och hur kommunikationen sker. Inget lämnas åt slumpen – allt ska spegla bolagets mål: att minska skadorna av traditionell tobak och hjälpa människor att sluta röka.

Det blir tydligt för oss som lyssnar att skadereducering inte bara är ett mål för Vont – det är riktningen, kompassen och drivkraften. Och kanske är det just därför att teamet är så sammansvetsat. För när målet är gemensamt, växer styrkan i det man gör – tillsammans.

Det lilla bolaget med det stora hjärtat

Och mitt i all denna övertygelse, mitt i målen, visionen och framstegen, finns fortfarande känslan av det lilla bolaget kvar. Vont har vuxit snabbt och idag är de 18 st i teamet och fler på väg in. De har tagit marknadsandelar, lanserat innovativa produkter och blivit ett väletablerat namn – men arbetssättet, relationerna och närheten är densamma som när de bara var några få personer runt ett bord.

Flera i teamet berättar att det ibland är lätt att glömma hur långt de faktiskt kommit. Just för att allting fortfarande är så familjärt. Beslutsvägarna är korta, idéer tas på allvar och uppmuntras och det finns en äkthet i allt de gör. Det är kanske just det som är Vonts största styrka – de har vuxit, men inte tappat bort sig själva på vägen.

När vi lämnar kontoret i Jönköping känns det tydligt: det här är mer än ett företag. Det är ett team som lyfter varandra. En företagskultur där det stora börjar i det lilla – och där framtiden formas av människor som verkligen tror på det de gör.