Din varukorg är för närvarande tom!
Loop – En annan snustillverkare i mängden, eller?
En solig förmiddag träffar vi David Roos på ett café någonstans i Stockholm. Vi smuttar på varsin kopp kaffe. Det är så där rykande hett så att vintersolens låga strålar gör att det ser ut som att kaffet brinner. David Roos arbetar som marknadsföringschef för bolaget Another Snus Factory, som tillverkar nikotinpåsar under varumärket LOOP. Vi har bestämt den här träffen för vi är nyfikna på att få höra mer om deras varumärke och hur de ser på branschen som vi båda är en del av. Efter att ha smuttat på det rykande kaffet så frågar jag David om hur LOOP kom till:
Loop lanserades våren 2020, mitt under en brinnande pandemi. Timingen kunde egentligen inte varit sämre. Vi fick bokstavligen åka och hämta tillbaka varorna från det som skulle bli en lansering vid gränshandeln mot Norge. Gränsen stängdes en vecka efter vår första leverans! Allt vändes upp och ner och vi fick tänka om helt.
Fokuset riktades därefter om till den svenska marknaden. Det var bara att ta nya tag och hitta en ny plan för att få ut produkterna på marknaden. Och även om pulsen var hög där och då, kan man väl säga att det ändå gick rätt så bra. Initiativtagarna bakom bolaget har själva många års erfarenhet av snustillverkning. De ville testa sina egna vingar. Sin egen tillverkning. Another Snus Factory grundades utifrån den enkla ambitionen att göra saker annorlunda.
Att göra saker vi känner oss stolta över. Att alltid försöka göra det vi tycker är rätt. Och att njuta av åkturen. Tre principer vi fortsatt lever efter varje dag.
Drivet som krävs för att ro något sådant här iland är minst sagt imponerande. Att lansera ett varumärke och etablera sig på marknaden på tre år hade varit svårt nog utan en pandemi.
Vitalt, levande och icke-statiskt
Vi ser tillbaka på Minprillas egen resa, som började 2021, när samhället och marknaden sakta började öppna upp igen och pandemin började gå mot något slags slut. Varumärket LOOP var något vi tidigt kom i kontakt med och kände direkt att det var något där som stack ut, på en annars ganska homogen marknad. De här produkterna måste vi ha i vårt sortiment! – minns jag att vi tänkte, och på den vägen är det. Men namnet LOOP då, var kommer det ifrån egentligen?
“Vi ville skapa ett varumärke som var vitalt och levande, någon som inte var statiskt. Då kändes LOOP som en bra metafor, något utan början eller slut. Plus att vi tycker det är ett ballt namn och som tydligt saknar koppling till den mer traditionstyngda snuskategorin. De roterande logotyperna menade att manifestera precis den vitalitet och lekfullhet som vi ville att varumärket skulle ha.”
David förklarar vidare att i en stock (10 dosor) LOOP så är lockets logotyp unikt på varje dosa. Ingen är den andra helt lik. En kul detalj som går i deras tema om att vara annorlunda. Sticka ut. Att gå sin egen väg. Något de har byggt hela sina varumärkesstrategi på. Från logotyp, till design av dosor och hur de själva utrycker sig.
Hållbarhet genomsyrar allt
Kvalité är ett ledord och så har även hållbarhet varit en viktig fråga för varumärket.
Det genomsyrar alltid de beslut vi tar. Från hur vi satt upp fabriken till att vi var först ut med 100% bioplast i våra dosor, något som sedan 2022 även gäller för våra etiketter. Det har också lett till att vi numer är certifierade för såväl ISO 9001 (kvalitet) som ISO 14001 (miljö). Man kan alltså både vara kreativ och ha kul men ändå ta ansvar för det vi gör.
Chilifrukt och andra spännande smaker
Kaffet är sedan länge slut. Nu är det är dags att bege sig till deras fabrik där vi ska fortsätta vårt studiebesök.
Väl framme passerar vi en poster av deras senaste produkt LOOP Red Chili Melon. David berättar att de olika smakerna med chilifrukt visat sig vara väldigt framgångsrikt för LOOP. De var väldigt tidiga, om inte först med den typen av smakkombination.
Det har varit en drivande faktor i vår tillväxt. Att vi sedan erbjuder väldigt högkvalitativa och fräscha produkter med mycket smak gör att många blir kvar med oss när de väl provat.
Strategin bakom smakerna är enkel, förklarar David vidare. De ska helt enkelt tycka om dem själva, tro på dem, samt att de bara släpper nya produkter som de tycker kompletterar deras övriga produkter. Därför släpper de inte 5-10 produkter åt gången i hopp om att någon flyger.
Vi släpper bara något som vi verkligen tror kan gynna våra kunder och ge konsumenterna en bra upplevelse. Däremot kan vår förhållandevis lilla organisation och våra korta beslutsvägar göra att vi snabbt kan komma ut på marknaden med något nytt, när det är läge för det.
Med blickarna framåt
Vi vandrar vidare genom produktionen och alla häftiga maskiner de använder för deras snustillverkning. Vi frågar David hur han ser på framtiden och vad LOOP ska hitta på härnäst. Svaret blir att de tänker fortsätta pusha sig själva och utmana både branschen och sig själva. Ägarna är villiga att återinvestera överskottet i hopp och tron att bolaget ska fortsätta växa. Det handlar nu mest om hur mycket de kan gasa.
Det finns såklart interna målsättningar men framför allt handlar det om att växa våra andelar medan vi fortfarande gör uppskattade produkter med rätt kvalitet. Tobaksfria nikotinprodukter är ett segment i stark tillväxt men vi ska såklart försöka fortsätta växa ännu snabbare. Vi är ett företag med sunda värderingar och som helt enkelt bryr sig om våra medarbetare och kunder. Vi tänker också på hur vi kan anpassa verksamheten för att begränsa miljöpåverkan. Det känns som en bra grund att stå på för framtiden och vår fortsatta tillväxt.
För att svara på vår egen fråga. Another Snus Factory är INTE ytterligare en snustillverkare i mängden, de är unika och gör unika saker på ett unikt sätt. De är nog väl medvetna om det också, vilket återspeglas i ironin i valet av bolagsnamn. Vi konstaterar när vi lämnar fabriken att det var väldigt nyttigt att få en sån här rundvandring, samt möjligheten att lära känna företaget bakom produkterna vi säljer.
På Minprilla.se så gillar vi att göra saker så enkelt som möjligt. Bra och schysta varumärken så som LOOP ska vara enkla att hitta, enkla att beställa och inte behöva kosta mer än nödvändigt. Och vi, som också kämpar oss fram som ett nytt varumärke på marknaden, märker att vi delar många erfarenheter och värderingar med LOOP. Vi hoppas på ett fortsatt blomstrande samarbete där vi kan leverera deras prillor till dig på enklaste och snabbaste sätt!