Din varukorg är för närvarande tom!
Lynx – En utmanare på snusmarknaden
Förra veckan hade vi ett riktigt intressant samtal med David Roos, marknadschef och ansvarig för produktkoncept och design på Another Snus Factory, om skapandet av nya varumärket Lynx och dess framgångsrika lansering på snusmarknaden.
Skapandet av Lynx
David Roos inledde sin resa som marknadschef för Lynx i juni 2022. Han delar med sig av Lynx’s historia och hur varumärket har utvecklats som en efterföljare till Loop som vi tidigare skrivit om. ”Vi har arbetat på detta länge och det har alltid funnits en plan för lansering av ytterligare ett varumärke. Vi har idag Loop och hade tidigare +47, ett tobakssnus som inte längre är en del av vårt utbud,” förklarar David. Loop har haft en fantastisk utveckling och vi har knappt hunnit med efterfrågan. Namnet Lynx har funnits med länge, men det är först nu som det blivit möjligt att ge Lynx den uppmärksamhet det förtjänar.
Lynx positioneras som en utmanare på marknaden. ”Vi ville ha ett varumärke som utmanar det som redan finns. Loop har mognat och etablerat sig, och nu är det dags för något nytt och fräscht,” berättar David. Lanseringen ägde rum i slutet av förra året, i vecka 46, och var initialt begränsad till ett antal utvalda e-handlare och oberoende butiker. Från vecka 3 nu i januari har Lynx öppnats upp för övrig handel med en tydlig målsättning att växa. “Vi har valt att göra det stegvis för att även säkerställa vår produktionskapacitet”, förklarar David.
Nya snus-smaker och innovationer
David berättar vidare om de nya produkterna som lanserats. ”Vi har tagit sikte på starka, fruktiga och exotiska smaker,” säger David. “Med Lynx vill vi ha livfulla smaker och färger som verkligen tar för sig. Han betonar att Lynx djärva smaker som till exempel Fizzy Lemonade och Blueberry Boost – med smak av pigga blåbär.
“En utmanare på marknaden.”
Den nya produktlinjen har haft en imponerande start och överträffat alla förväntningar. David berättar att det inte alltid är perfekt från början, men de arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten och användarupplevelsen. ”Vi jobbar nu på att förbättra kvaliteten och munkänslan. Själva varumärket och hur vi lyfter fram dosan, etiketten och smaken har fått stort intresse,” tillägger han. “Nu ska vi bara skruva lite.”
Från och med vecka 3 breddade Lynx sin produktlinje och kommer i år närvara på branschmässor och olika evenemang för att introducera Lynx så brett som möjligt. ”Vi siktar på att driva volymer och ta position som utmanare gentemot övriga snus-varumärken,” avslutar David.
Framtiden för Lynx som utmanare
Med starka smaker och fräcka färger siktar Lynx på att vara det nya, fräscha varumärket som vänder sig till den unga urbana individualisten. Lanseringen av nya smaker har hittills varit en succé och har slagit alla förväntningar. Med Lynx planerar man att erövra marknaden och positionera sig som en stark konkurrent och framtiden ser minst sagt lovande ut.
-
LYNX Tropical Passion Strong35 kr – 1499 kr
-
LYNX Blueberry Boost Strong35 kr – 1499 kr
-
LYNX Fizzy Lemonade Strong35 kr – 1499 kr