En ny röst i snusbruset – genomtänkt och med smak som talar för sig själv. När Vont som är ett av de mest erfarna namnen inom vape – nu lanserar NUED är det inte en slump. Det är resultatet av år av insikter, idéer och en gemensam vilja att göra något som känns rätt. NUED är ett vitt premiumsnus i slimmat format – men framför allt är det ett uttryck. Avskalat, tydligt och ärligt.
Vi mötte Niki Gugutudis, Head of Sales på Vont, för att prata om varumärket, känslan bakom det och varför det ibland är det enkla som lämnar starkast avtryck.
NUED växer fram ur Vonts erfarenhet
Att lansera ett nytt snusmärke kräver både mod, timing och fingertoppskänsla – något som Vont visat gång på gång att de besitter. Mest kända för sitt arbete och erfarenhet inom vapesegmentet, tar nu företaget steget in i den svenska snusmarknaden på allvar.
Vi har tidigare träffat teamet bakom Vont men det här är första gången vi får tillfälle att lära känna Niki lite mer. Vi är nyfikna på hans bakgrund – och hur hans erfarenhet hjälpt till att format arbetet med NUED.
”Jag har arbetat i nikotinbranschen i över 15 år, och hunnit följa hela utvecklingen – från klassiskt snus till dagens vita nikotinpåsar och vapes. Det ger ett bra perspektiv på vad som faktiskt håller över tid, och vad som bara är trender,” berättar Niki.
Med NUED kliver Vont in i en mogen men samtidigt föränderlig marknad – med ett snus som vill göra intryck genom smak, form och känsla. Det är ett nytt varumärke, men byggt på år av insikter. Och det är tydligt: NUED har kommit för att ta plats.
När det enkla är det starkaste uttrycket
Vi frågar hur NUED egentligen uttalas – och vad namnet ska signalera. Niki ler brett och säger:
“Vi säger [nud]. Men vad det alldagliga uttalet blir… det får konsumenten bestämma. Vi har inte gjort det här för oss själva – vi har gjort det för konsumenterna, det är de som äger varumärket nu,” säger Niki.
För Vont handlar NUED inte bara om smak, utan om tydlighet. Allt från namnet till designen ska signalera att det här är ett varumärke som inte krånglar till det – utan fokuserar på det som verkligen räknas.
“Det är ett naket varumärke. Avskalat, tydligt. Du ska förstå vad du har köpt. Har du köpt NUED strawberry, så ska det smaka och lukta jordgubbe. Det ska inte vara komplicerat – det ska kännas,” förklarar Niki.
NUED vänder sig till användare som söker något medvetet – ett snus som både smakar bra och känns rätt. För den som uppskattar genomtänkt design, tydlig smak och en helhet som hänger ihop ett premiumsnus med karaktär.
“Vi kommer inte med de mest avancerade produkterna – det är inte vårt mål heller. Vi vill komma med den bästa kvaliteten. För oss är det viktigt att det är tydligt. Konsumenten ska veta vad de får – och vi ska leverera på det,” säger Niki avslutningsvis.
Smaken sitter i detaljerna – när form möter funktion
NUEDs visuella uttryck är långt ifrån branschens vanliga neon paletter eller påkostade folie effekter. Istället vilar varje dosa på en subtil formvärld – ett slags analogt brus, där färg, struktur och ton skapar en känsla av hur smaken faktiskt upplevs.
“Första gången vi såg designen sa vi bara: ‘Där är den.’ Det var som om någon fångat smaken i bild. Vi kunde känna smaken – bara genom att titta.” förklarar Niki.
Varje smak har sin egen visuella tolkning. Banan är varm och gul. Mint är kall och blå. Lemon Lime är syrligt grön.
“Vi hade otaliga vändor med designteamet. Det svåra är att göra det avskalat, men ändå uttrycksfullt. Det låter kanske enkelt – men just det enkla är ofta det svåraste att få till på riktigt.
Det finns något nästan instinktivt i hur NUEDs design kommunicerar. Den väcker en känsla – inte med stora gester, utan genom nyanser.
När vi frågar Niki om just det där svårdefinierade uttrycket i designen, svarar han eftertänksamt:
“Ibland vet man inte varför man dras till en bild eller en tavla. Den bara har något. Något som känns, utan att man kan förklara det. Och det är väl just det som gör oss mänskliga – att vi kan känna sådant som inte alltid går att sätta ord på.”
Designen skriker inte efter uppmärksamhet. Den viskar – men med en ton som är så klar att den inte går att missa. Resultatet är ett designspråk som är både konsekvent och personligt. Inte pråligt. Men ändå omöjligt att ignorera.
Smak med precision – NUEDs första lanserings batch
NUED lanseras i ett slimmat format – med fem tydliga smaker, alla med en nikotinhalt på 7 mg/påse (14 mg/g), markerade med två prickar av fyra.
-
NUED Strawberry SlimPrisintervall: 15 kr till 1610 kr -
NUED Banana SlimPrisintervall: 37 kr till 1610 kr -
NUED Lemon Lime SlimPrisintervall: 37 kr till 1610 kr -
NUED Icy Mint SlimPrisintervall: 15 kr till 1610 kr -
NUED Cola SlimPrisintervall: 37 kr till 1610 kr
Här finns både det välbekanta och det lekfulla – men inget är valt av en slump. Smakerna har tagits fram med samma omsorg som genomsyrar hela NUED-konceptet.
“Vi vet hur en smak ska smaka. Det har vi lärt oss på vapesidan och tagit med hit. Men vi kopierar inte. Det här är något helt annat,” säger Niki.
Bakom varje smak ligger en noggrann utvecklingsprocess där Vont vägt konsumentpreferenser mot sin egen smakfilosofi – utan att kompromissa. Produktionen sker i Sverige, nära teamet, vilket gjort det möjligt att följa hela kedjan från första idé till färdig prilla.
“Vi har provat, testat och finslipat varje batch – ibland flera gånger om. ‘Nästan bra’ räcker inte. Allt måste sitta – från första lukt till sista prilla.” förtydligar Niki.
Just helhetsintrycket är något Niki återkommer till. Att det inte bara handlar om smak – utan om känsla, upplevelse, precision han förklarar det så här:
“Det är lätt att glömma, men de flesta luktar på en produkt innan de smakar. Precis som en kock vill att maten ska se bra ut, lukta gott och smaka rätt, så tänker vi på snus. Det ska vara snyggt, dofta gott – och smaka exakt som du förväntar dig. Och det är inget vi tänker tumma på. Det är så helheten byggs.”
Lanseringen är igång – och resan med NUED har bara börjat
Under november lanserades NUED hos ett fåtal utvalda onlineåterförsäljare – och vi på MinPrilla var en av dem. Faktum är att vi hade äran att skicka ut den allra första dosan som nådde kund. Något vi är lite extra stolta över!
För tillfället finns NUED tillgängligt både online och hos utvalda återförsäljare. Efter årsskiftet väntas varumärket rullas ut bredare och bli tillgängligt i fysisk handel över hela Sverige.
Det här är en viktig satsning för Vont – ett företag som redan visat vad de kan i branschen. Vi på MinPrilla har haft förmånen att lära känna teamet och vi vet att det finns både hjärta, kunskap och kompromisslös kvalitet i det de gör.
Vi tror att NUED kommer hitta sin plats – inte genom att vara störst eller mest högljudd, utan genom att erbjuda något ärligt, genomtänkt och tilltalande.




