Din varukorg är för närvarande tom!
FIX – varumärket som med stormsteg klivit in på snusmarknaden
En personlig intervju med Karen Harutyunyan, Sales Manager på Habit Factory, om FIX snus resa från starten till framgången och framtidsutsikterna.
FIX’s resa mot framgång
Karens resa med Habit Factory och bolagets varumärken började 4 år innan fabriken hade påbörjat produktionen. ”Stockholm blev platsen för vår toppmoderna fabrik,” berättar Karen. Under denna period utvecklades varumärket KLINT, och det var sedan i februari-mars 2021 som Klint lanserades och snabbt blev en framgång.
Fabriken är en nyckelkomponent i framgångarna. Där finns ett eget labb och man fokuserar på kvalitet i varje aspekt av produktionen. ”Vi tror på långsiktighet som ett vinnande koncept,” säger Karen. Vi har byggt en stark grund för att nå ut till olika marknader och har etablerat oss i flera länder med säljare och distributörer.
Habit Factorys koncept omfattar för närvarande tre varumärken. KLINT, som fokuserar på mintsmaker, NOTO, som hämtar inspiration från kryddor och örter (smakkombinationer som påminner mer om traditionellt snus), samt FIX, som erbjuder söta och fruktiga produkter. Den genomtänkta idén bakom FIX är att erbjuda unika smaker av hög kvalitet inom lågprissegmentet. ”Nyckeln till framgången med FIX är de unika smakerna. Vi tog till att börja med fram 8 smaker som alla har gått otroligt bra,” tillägger Karen.
”Påsarna håller längre än vanligt och ger en ordentlig smakupplevelse, allt till ett bra pris,” säger Karen. FIX har nu släppt 6 nya smaker, och Karen är övertygad om att dessa kommer bli lika populära. ”Vårt fokus är att erbjuda produkter som inte bara har kvalitet och är unika, utan också att sticka ut när det kommer till smaker. ”Vi är väldigt nöjda med försäljningen, och det är resultatet av vår framgångsrika resa.”
”Vi tror på långsiktighet som ett vinnande koncept.”
Karen Harutyunyan, Sales Manager på Habit Factory.
Fokus på unika smaker och framgångsfaktorer
Karen understryker vikten av att erbjuda unika smaker och berättar att de ständigt anpassar sig efter marknadens efterfrågan och konsumenternas preferenser. ”Vi tar emot feedback och användarpreferenser för att utveckla nya smaker och varierande styrkor,” säger Karen. ”Vi är nöjda med att erbjuda olika styrkor, eftersom efterfrågan varierar beroende på konsumenternas beteenden och preferenser.”
FIX har tre kärnvärden: smakupplevelsen, kvalitet och pris. ”Det är dessa tre faktorer som har varit nyckeln till vår framgång,” påpekar Karen. FIX erbjuder nu alltså totalt 14 olika sorter, varav tre är tillgängliga hos MinPrilla: Strawberry Kiwi, Blueberry Ice och Watermelon Ice.
-
FIX Strawberry Kiwi #431 kr – 1259 kr
-
FIX Blueberry Ice #531 kr – 1259 kr
-
FIX Watermelon Ice #531 kr – 1259 kr
Produktskillnad mellan KLINT och FIX
Karen delar också insikter om skillnaderna mellan KLINT och FIX. Båda varumärkena kommer från samma fabrik och har samma utvecklingsteam. Det som skiljer dosorna åt utseendemässigt är toppetiketteringen på FIX-dosan. ”Vi har försökt matcha färgerna med innehållet för att kunderna i princip ska kunna gissa smaken,” förklarar Karen. ”Det är samma fabrik, samma utveckling, men vi har tagit fram ett nytt varumärke för att möta olika kunders preferenser.”
”De tre faktorer som har varit nyckeln till vår framgång är smakupplevelsen, kvaliteten på våra produkter och priset”.
Karen Harutyunyan, Sales Manager på Habit Factory.
Framtidsutsikter – Spridning och lokal produktion
När vi diskuterar framtidsutsikterna för FIX delar Karen sina förhoppningar. ”Vårt fokus i år är att expandera vår distribution och sprida varumärket. Samarbeten med stora kedjor är extremt viktiga för att öka produktspridningen,” säger han. Karen är övertygad om att med tanke på det tidigare framgångsrika försäljningsmönstret och unika smaker kommer framtiden vara ljus.
Karen avslöjar även att de nyligen har öppnat en fabrik i Finland, närmare bestämt i Jakobstad, som är en verklig snusstad med en lång historia av snustillverkning. ”Vi har startat ett bolag och bygger en fabrik i Finland just nu. Vår första dosa förväntas vara ute i april-maj. Vi vill erbjuda lokalt tillverkade produkter och vårt fokus ligger på hela Norden. Vi har även ljuset på Östeuropa, där vi redan har haft stor framgång,” delar Karen entusiastiskt.
Karen är övertygad om att FIX har en framgångsrik resa framför sig och att deras försäljning bara är början på något stort. ”Vi vill ta marknadsandelar och göra våra produkter tillgängliga i hela Europa,” säger han.
Från unika smaker till en framgångssaga
Karen ger oss en inblick i FIX’s resa från starten till en framgångsrik position på snusmarknaden. Med fokus på unika smaker, hög kvalitet och överkomliga priser ser FIX ut att fortsätta erövra marknaden och tillfredsställa konsumenternas smakpreferenser. Framtiden ser lovande ut för detta unika varumärke, och Karen ser fram emot att erbjuda lokalt tillverkade produkter och expandera deras närvaro över hela Norden och i Europa.
Habit Factory’s syn på ett eventuellt förbud mot vitt snus i EU
Slutligen så måste vi ställa frågan, hur ser ni på att EU diskuterar ett eventuellt utökat förbud av nikotinpåsar? ”Vi förstår att det finns regulatoriska utmaningar med en ny produktkategori som i många EU-länder just nu befinner sig i en gråzon (p.g.a. avsaknaden av tobak),” Säger Karen och fortsätter, ”Den snabba spridningen av produkter har tvingat många myndigheter att ta forcerade beslut vilket speglas i det regulatoriska landskapet idag, allt i från totalförbud till att produkten klassas som kemisk produkt.
Ett totalförbud från EU-håll är dock inte lösningen, i stället bör man i ett första skede fokusera på att ta fram fler riktlinjer och standarder som säkerställer produktkvalitet i kombination med ett max tak för nikotin.
Sammantaget är vi inte särskilt oroliga men fortsätter bevaka diskussionen,” avslutar han.