Publicerad den

Lyckträffen med snus med smak av hallonsoda

Lyckträffen med snus med smak av hallonsoda

En personlig intervju med Pontus Björnsson, Key Account Manager på Scandinavian Tobacco Group (STG), där det delas insikter om STG:s historia, förvärvet av XQS och lyckträffen med snus med smak av hallonsoda. 

STG:s historia och förvärvet av XQS

MinPrilla-redaktionen haffar Pontus Björnsson, Key Account Manager på STG, när han befinner sig på en mässa arrangerad av Reitan Group (som äger bl.a. 7-Eleven och Pressbyrån reds. anm.) där han och ett gäng kollegor befinner sig för att prata snus och öka varumärkeskännedomen kring XQS. Han ger en inblick i STG:s historia och dess resa inom snusindustrin. ”STG har en lång historia inom tobaksindustrin och vi är världsledande inom cigarrer och cigaretter. Vi är även marknadsledande på många ställen,” förklarar Pontus. 


Bolaget har varit aktivt med förvärv och tillväxtstrategier, och under 2022 skapades det egna varumärket Ström samt har man alltså nu också förvärvat XQS. Med dessa två varumärken har STG skapat en nikotinportfölj jämte den tidigare redan breda tobaksportföljen. “Vi jobbar aktivt med att förvärva andra varumärken och tobaksbolag och att växa med ytterligare produkter till marknaden.” berättar Pontus. ”Det har varit en lång process att starta upp Ström och integrera XQS i vår portfölj,” tillägger han. 1 juni 2023 gick förvärvet igenom och man kunde då börja kommunicera om XQS. Förvärvet har lett till en explosion av försäljningen på alla plattformar, inte minst på MinPrilla där man har uppnått en marknadsandel på 16%.

Klivet in på e-handelsmarknaden

Pontus delar insikter om anledningen bakom förvärvet av XQS och hur det påverkar STG:s position på marknaden. ”Vi såg en möjlighet att stärka vår position på marknaden och hitta synergier med XQS,” säger Pontus. ”Genom förvärvet kunde vi skapa snabb distribution och få kompetens inom e-handel. XQS såg en framtidsplan där de ville ha en partner för att ta nästa steg i sin utveckling. XQS var starka inom e-handeln medan vi sedan tidigare med den äldre röktobaken varit starka på den fysiska marknaden.” 

STG fortsätter att arbeta för att öka kännedomen om XQS och expandera internationellt. Planen under våren 2024 är lansering i Storbritannien och därefter andra länder där lagstiftningen tillåter. Försäljning genom e-handel har redan börjat och man vill även bredda ytterligare och öka försäljningen på fler marknader. 

När jag frågar Pontus hur de ser på diskussionerna om att EU eventuellt planerar strama åt regelverket framöver svarar han ”Vi ser bara positivt på att det kommer en lagstiftning på plats. Man vet då vad man har att förhålla sig till och får ett tydligt ramverk. Vi vill inte ha några gråzoner.” 

“Vi ville ha något vi själva tror på och det fick vi med XQS.”

Snus med smak av hallonsoda blev en succé

Pontus berättar vidare om XQS:s unika egenskaper och dess bidrag till STG:s produktportfölj. ”XQS erbjuder tydliga och kvalitativa smaker som konsumenterna kan lita på,” säger han. Med smaker som Blueberry Mint och Raspberry Soda strävar STG efter att leverera en kvalitetsprodukt som lever upp till förväntningarna. Och just Raspberry Soda visade sig bli en riktig succé. Flirten med den gamla rödbacken har gått hem hos många och försäljningen har sedan smaken lanserats skjutit i höjden och blivit riktigt populär bland snusare. 

“Vi har förvärvat ett kraftfullt varumärke med tydliga smaker i produkterna. Varje smak är noggrant utformad för att vara distinkt och lättigenkännlig för konsumenten, både genom design och benämning. När man tar en prilla ska smaken uppfylla förväntningarna till fullo.” Berättar Pontus. “Vår senaste lansering, Raspberry Soda, är en hyllning till den traditionella smaken av hallonsoda och skapar en nostalgisk upplevelse. Från design till smak strävar vi efter att leverera genuina smaker.” fortsätter han. 

I strong-segment finns för närvarande 12 olika smaker med en nikotinhalt på 8 mg. Utöver detta finns en portfölj med 5 produkter med en nikotinhalt på 4 mg, där man aktivt utforskar nya möjligheter. Dessutom finns ytterligare 5 produkter inom ström-segmentet.

Raspberry Soda lanserades strax före jul 2023. “Vi har sett en enorm framgång med denna lansering, vilket gör den till den starkaste inom strong-segmentet hittills. Responsen från marknaden har överträffat våra förväntningar avsevärt. Vid lanseringen av Raspberry Soda använde vi oss även av kanaler som vanligtvis inte utnyttjas, vilket skapade ringar på vattnet och ökade intresset. Det är en glädje att se hur konsumenterna upptäcker och uppskattar produkten på det sätt som de gör,” berättar han.

Fler spännande nyheter snart på gång

På frågan vad som står näst på tur under 2024 avslöjar Pontus även planer på nya smaker och nikotinstyrkor som kommer att lanseras för att möta konsumenternas behov och preferenser. “Vi strävar kontinuerligt efter innovation och förnyelse, med en övertygelse om att erbjuda relevanta nyheter som berikar vår produktportfölj. I början av mars introducerar vi en helt ny mintportfölj, vilket innebär att vi inte bara utforskar ett nytt smaksegment utan även ett starkare nikotinsegment. Dessutom lanserar vi ett mindre format, Mini, som är nytt för både Ström och XQS och ger konsumenterna ännu fler valmöjligheter.” säger han. “Vi arbetar också aktivt med att utveckla nya spännande smaker som passar varje individ.”

“Våra specifika mål är något öppna men innefattar att öka distributionen på den svenska marknaden genom vårt starka säljteam och samarbeten med handlare och kedjor. Vi har en ambitiös vision för förvärvet och siktar på att snabbt ta marknadsandelar och växa snabbare än marknaden i stort,” säger Pontus. 

När vi blickar mot framtiden ser vi optimistiskt på STG och dess varumärken, inklusive XQS, inom snusindustrin. “En utökad distribution av XQS förväntas öka försäljningen och tillgodose konsumenternas behov ännu bättre. Internationellt ser vi oss som en positiv kraft för att främja hälsosammare alternativ till traditionell tobaksanvändning, och vi är engagerade i att sprida den positiva användningen av nikotin i Sverige och internationellt, med fokus på att minska tobaksrelaterade sjukdomar och erbjuda alternativ till användare över hela världen.” avslutar han. Med förvärvet av XQS och satsningar på nya smaker och produkter ser STG fram emot en lovande framtid.