Tips på nyårslöften 2022

Tips på nyårslöften – Så lyckas du med vad du lovar

Nyårslöften kommer och går, men de är ett så populärt ämne att vi vill ta oss tid att ge några råd till dig som vill anta en ny utmaning under 2022. Vi hoppas att den här artikeln kommer att hjälpa dig håll dina löften och lyckas med det nya året!

Statistiken när det gäller nyårslöften visar att över två tredjedelar av människor som avger ett nyårslöfte slutar med att misslyckas. Den främsta anledningen till detta är att människor inte sätter upp sina mål ordentligt och att man sedan inte anstränger sig för att göra processen rolig.

Vi vet redan om vikten av att sätta upp mål, men nyckeln till att uppnå dem är att hålla det roligt och fortsatt motiverande. Detta kommer att hjälpa oss att ta oss igenom tuffa stunder när vi känner för att ge upp.

Att ha det bra när du följer processen gör det enklare och roligare att genomföra till exempel ett nyårslöfte.

Tips på vanligaste nyårslöftena

De absolut främsta nyårslöftena är oftast att träna mer, gå ner i vikt och äta hälsosammare, dricka mindre alkohol och sluta snusa eller sluta röka. Personliga mål helt enkelt.

Våra tips på nyårslöften:

  1. Spendera mindre pengar/spara mer pengar
  2. Få ett bättre jobb/högre lön.
  3. Var mer social (t.ex. skaffa fler vänner, gå ut oftare).
  4. Köpstopp för att minska sin konsumtion.
  5. Ändra sin digitala livsstil
Så lyckas du med ditt nyårslöfte

Hur du lyckas med dina nyårslöften

Här kommer tips på hur du uppnår de vanligaste nyårslöftena. Var beredd på tillfällen då du känner för att ge upp och var redo med en handlingsplan som hjälper dig att hålla ut.

Börja träna och äta hälsosammare
För att träna mer: Börja långsamt, även om det bara är 10 minuter per dag. Se till att du inkluderar både konditionsträning och styrketräning och öka försiktigt för att inte köra på för hårt direkt och därmed riskera skador etc, som kan förstöra motivationen.
Försök att hålla dig borta från skräpmat genom att laga mer mat hemma att ta med till jobbet och undvik att äta ute för mycket. Det finns riktigt bra appar du kan använda dig av för att både hålla koll på träning och kost.

Sluta med alkohol, sluta snusa eller röka
Sluta med ett beroende: För denna typ av löften krävs en annan strategi och det finns många olika sätt att lyckas på. Är du i ett beroende och vill sluta kan du bland annat få hjälp av vården. Läs mer om alkoholberoende på 1177. I vår egen guide om att sluta snusa tar vi upp flera olika punkter för att lyckas sluta med snuset vilket också kan vara till hjälp när du vill sluta röka. Sammanfattningsvis gäller det att välja sin strategi och sedan hålla sig till den.

Spendera mindre pengar/spara mer
Ett bra löfte i dagens konsumtionssamhälle. Det blir vanligare och vanligare med återbruk av olika slag och det är lätt att hitta begagnade prylar istället för att köpa nytt hela tiden. Gå på loppisar, köp och sälj i olika grupper på sociala medier eller på olika auktioner. Allting måste inte vara nytt! En motiverande faktor i att spendera mindre är att man kan spara mer. En bra ekonomi som innefattar ett sparande ökar tryggheten och att må bra i vardagen. Man kan spara både kortsiktigt och långsiktigt, det viktiga är att sätta upp målet så att man har det i sikte längre fram.

Få ett bättre jobb/högre lön
Är det dags att gå in till chefen och ha ett samtal? Trött på att känna att du sliter utan att få uppskattning för det eller att uppgifterna på jobbet inte känns tillräckligt utmanande längre? Ha en avstämning med din chef för att se hur du ligger till lönemässigt och vad du kan göra för att höja din lön. Det sägs att man bör byta jobb ungefär var 4:e år. Detta kan vara bra både ur ett ekonomiskt perspektiv och sett utifrån personlig utveckling. Det kan vara en utmaning att söka nytt jobb men det kan alltid vara bra att reflektera över hur jobbsituationen ser ut och om den är vad du önskar. Är du inte nöjd så är det dags att aktivt ta tag i det som inte är bra för att få till en förändring.

Bli mer social
För att vara mer social: I dessa tider med olika restriktioner i samhället kan det finnas en del utmaningar om man vill bli bättre på denna punkt men tips om det finns möjlighet så kan du träffa nya människor på ditt gym eller genom lektioner som dans eller yoga. Du kan också försöka hitta en lokal klubb inom något ämne som intresserar dig. Bjud över vänner på middag oftare, gå ut med kollegor efter jobbet, arbeta som volontär – det finns många sätt att öka ditt sociala liv!

Köpstopp för att minska konsumtion
Att besluta sig för ett totalt köpstopp under kommande år och sedan lyckas genomföra det efter bästa förmåga är otroligt befriande! Det kan förändra hela din syn på pengar, tid, konsumtion och vad som är viktigt i livet. Du kan välja själv om det ska gälla exempelvis kläder och skor, inredning och prylar till hus och hem, du väljer själv hur strikt du vill leva. På nätet hittar du många inspirerande bloggar och dylikt för att motivera och informera kring hur ett år med köpstopp skulle kunna genomföras praktiskt.

Ändra den digitala livsstilen
Känner du också att du har näsan i mobilen för jämnan? Har du också tänkt att du behöver ta tag i barnens skärmtid och börja sätta gränser? Fastnat i meningslöst scrollande på sociala medier i allt för många timmar? Att ha som nyårslöfte att ändra sin digitala livsstil är ett bra tillfälle att aktivt göra en förändring och förbättring vad gäller surfande på mobil och skärmtid, för både sig själv och eventuella barn i familjen. Känslan att vara rädd för att inte vara anträffbar på mobilen har ett namn – nomofobi. Annat vi kan drabbas av är tekniknacke, skärmögon och tennisarmbåge. Ja, vi är nog överens om att för mycket användande av dator och mobil inte är bra och bör begränsas. Kan det av naturliga skäl inte göras på arbetstid kan man åtminstone påverka användandet på sin fritid. Ta paus och logga ut från sociala medier i perioder, ta bort appar, begränsa skärmtid till enstaka tillfällen under dagen och sätt en strategi för hur du använder dator och mobil.

Fira dina uppnådda mål!

Sammanfattningsvis finns många bra mål du kan sätta som nyårslöfte. Det viktiga kring varje mål är att du tänker till hur du ska göra de dagar det känns tufft, eftersom de dagarna kommer oavsett vilket mål du har. Du behöver ha en strategi och hjälpmedel för att hålla motivation och inspiration uppe. Det kan också vara bra att fira delmål på vägen mot det stora målet. Ett stort steg kan kännas oövervinnerligt men många små steg kan leda till samma mål och känns inte lika svåra. Se till att fira dina både stora och små framsteg! Så vad blir ditt nyårslöfte för 2022?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Varukorg