Publicerad den

Från idé till produkt – Vårgårda Gryning- Del 4 av en artikelserie om Vårgårda.

I den fjärde delen av vår serie om Vårgårda Snus utforskar vi den senaste smakinnovationen – Gryning. Vi har haft privilegiet att återigen träffa Robin Rydgren, Product Innovation Manager på Vårgårda, där vi tillsammans har djupdykt i skapandeprocessen, med fokus på de unika smakerna i nylanseringen Gryning. Ett snus som beskrivs som lika friskt som en nordisk morgon, där Vårgårda tänjt på gränserna för vad som kan uppnås med smaker från våra skogar och fält.

Det här är en artikelserie i fyra delar. Den första delen beskriver ett stycke svensk snushistoria. Den andra delen berör Vårgårda Kvarn och Säveåns betydelse för tobaken. Den tredje berör varumärket Vårgårda och jakten på ett balanserat snus.

I gryningens ljus

Allting började i den svenska naturen, där Robin hittade sin inspiration en tidig morgon. ”Vi ville fånga känslan av gryning, när dagen vaknar till liv och allt är möjligt”. Det var under dessa morgontimmar som tanken på deras senaste lansering Gryning tog form. ”Våra produkter är en hyllning till de skogar och fält som omger oss. Det handlar om att öppna upp dörrar för människor att se vad som finns i det vilda skafferiet vi har,” säger Robin om visionen bakom produkten. Namnet Gryning kom till för att fånga essensen av en kylig och fuktig morgon. ”Vi ville återspegla det ögonblick då naturen vaknar och ängarna täcks av dagg” förklarar han. Namnet och smaken ska ge känsla av den friska luften som väcks av morgonens ljus.

Naturens inspiration ger liv åt nya smaker

”Komplexiteten ligger i att ha flera smaker som skapar den nordiska gastronomin,” påpekar Robin om den noga utvalda balansen i Gryning. Snuset karakteriseras av en samling distinkta, nordiska smaker som tillsammans skapar en unik snusupplevelse. Frysta vilda plommon och röda vinbär ger en grund av sötma och syrlighet, medan rosenkvitten bidrar med en citrusliknande fräschör som lyfter fram plommonens djup. Kungsmynta ger en kylande effekt utan att bli mintig och inslag av fänkål ger en subtil lakritston som fördjupar smakprofilen utan att dominera. Det är så Robin sammanfattar Grynings smak. 

”Rosenkvitten kallas Nordens citrus – den ger en friskhet som balanserar de andra smakerna,” förklarar Robin
Rosenkvitten

Produktionsprocessen och framtidens vision

Utvecklingen av Gryning påbörjades för mer än ett år sedan, och den 8 april 2024 lanserades produkten. Processen för att skapa nya produkter hos Vårgårda börjar alltid i vår svenska natur, där teamet inspireras av omgivningarna för att fånga hela den nordiska upplevelsen. Lanseringen av Gryning har breddat Vårgårdas produktportfölj och skiljer sig från Vårgårdas tidigare produkter främst genom sin kylande effekt och dess unika smakprofil som inte återfinns på marknaden idag. 

Tillverkningsprocessen av Gryning har krävt noggranna urval och testning av olika högkvalitativa tobakssorter ”Att ha den perfekta tobaken är fundamentalt, den måste lyfta de subtila smakerna utan att dominera,” förklarar Robin. Han tillägger att det roligaste under hela processen med att utveckla Gryning har varit just att få till den perfekta blandningen.

Framtiden för Vårgårda ser ljus ut med Gryning i spetsen ”Vi kommer att fortsätta utforska och utveckla nya smaker som kan förädlas och förändra marknaden,” säger Sofia Aslan, Brand Manager Vårgårda. Målet är att ständigt hylla och lyfta fram de svenska smakerna och den komplexitet som kan åstadkommas med dem, avslutar Sofia.

Det har varit spännande att följa Vårgårda Snus och deras skapande av lanseringen Gryning. Stort tack till Robin för hans engagerade insikter i processen. Vi på Minprilla ser med stor förväntan fram emot fler nyskapande smaker från Vårgårda och önskar dem all lycka till med framtida projekt!


Källa: Robin Rydgren, Product Innovation Manager och Sofia Aslan Brand Manager – Vårgårda Snus.